. . . Overzicht campagnes

Overzicht campagnes

Komende maanden staan er veel campagnes gepland rondom het thema alcohol. Hier vind je een overzicht van de (landelijke) campagnes in de tweede helft van 2021.


Alcoholwet

Volwassenen die na 1 juli alcohol doorgeven aan een minderjarige in een bar, op een evenement of op een andere openbare plek, riskeren een boete van € 100. Meer info in het nieuwsbericht op Rijksoverheid.nl: Doorgeven alcohol aan minderjarige dubbel beboet per 1 juli. Of bekijk alle regels in een overzicht.

Vanaf 1 juli: problematisch alcohol terugdringen. Nadruk licht op wederverstrekking. Samenwerking met zomerfestival (in ontwikkeling en afhankelijk van de corona-ontwikkelingen).

BOB

Alcohol en verkeer gaan niet samen. Steeds meer Nederlandse automobilisten kiezen ervoor geen alcohol te drinken en noemen zich dan Bob, Bewust Onbeschonken Bestuurder. Meer info: www.komveiligthuis.nl/bob.

Vanaf 3 juli: attentieborden langs de snelweg ‘Ben je Bob? Zeg het hardop’ (2,5 maand)
2-15 augustus: Zomercampagne, inhakend op zomerse activiteiten – nog in ontwikkeling, waarschijnlijk activatie, online en misschien radio)
Vanaf 14 december: attentieborden langs de snelweg ‘Ben je Bob? Zeg het hardop’ (2,5 maand)

Dranquilo

Zeggen dat je geen alcohol drinkt was nog nooit zo makkelijk. Een rondje, de hele avond of misschien nog wel langer. Geef gewoon aan dat je ‘Dranquilo’ doet! Meer info: www.dranquilo.nl.

Augustus/september: activatie minder drinken via podcast serie 2: Eerlijk over alcohol (in ontwikkeling)
September: 3 tot 4 weken. TV en social mediacampagne. (in ontwikkeling)
Doel: norm laten wankelen en laten zien dat het heel normaal is dat je even geen alcoholisch drankje drinkt. Verder Dranquilo nog meer bekend maken bij grote publiek van 18 jaar en ouder.

Alcohol en sport

De Sportflight ‘Wel zo sportief’ start op 6 september, voor veel sporten kort na de zomerstop. De campagne is een samenwerking tussen VWS, NOC*NSF, Trimbos en een aantal sportbonden en heeft als doel dat ook in sportkantines vaker de leeftijdsgrens wordt gehandhaafd en de NIX18-norm in de sportomgeving versterkt wordt. Meer informatie (vanaf augustus): https://www.nix18.nl/nix-nieuws/word-ook-een-club-van-nix.

6 september: kick-off bij FC Zoetermeer en media-ondersteuning (3 weken)

NIXzonderID

De NIXzonderID actie, waarbij we met zijn allen de naleving op de verstrekking van drank en tabak aan jongeren verbeteren, zal van 4 tot 18 oktober plaatsvinden en kort volgen op de sportflight ‘Wel zo sportief’. Alle verschillende materialen kunnen vanaf 1 augustus worden besteld en gedownload via de website. Meer informatie: www.nix18voorprofs.nl.

4 tot 18 oktober: Hoe show jij je ID? (2 weken) media-ondersteuning op social media en branded content.

Herijking NIX18 campagnestrategie

De campagne NIX18 loopt al een aantal jaar en er wordt momenteel actief gewerkt aan een aangepaste strategie. De herijkte campagne zal half november live gaan. Voorheen lag er meer focus op afspraak NIX18 tussen ouder en kind. In de nieuwe strategie is meer aandacht voor de uitstel van het eerste drankje bij jongeren. Meer informatie volgt.

November – weken voor de feestdagen: focus op uitstel eerste drankje (in ontwikkeling)

Scroll naar boven